En vellykket messe får du med planlegging og en god strategi. Vi har satt opp noen punkter med gode tips som vil bidra til at du lykkes og maksimere dine resultater på messen.
Les videre og få noen gode messetips:
1. Sett deg mål for din messedeltagelse
For å lykkes, er første tips å planlegge messedeltagelsen godt. Definer hva du ønsker å oppnå, om det er å styrke omdømmet, øke salget eller generere leads.
2. Opprett messebudsjett
Før opp alt av utgifter, som utgifter på stand, markedsføring, personell og annet materiell.
3. Stand design
Vårt beste tips er å ha en utforming av standen som gjenspeiler bedriftens profil. Sørg for å ha god belysning på standen, at du du har nok plass og at det er ryddig.
Se også: se våre gode tips fra messedesigner
4. Markedsfør din deltagelse på messen
Skap oppmerksomhet ved å poste god tid i forveien på sosiale medier. Legg ut at du deltar på messen både på nettsiden og via eposter til dine kunder. Lag gjerne invitasjoner til målgruppen og del dette. Har du butikk, legg invitasjoner synlig!
Tips: Lag en konkurranse på sosiale medier med en premie. Få publikum til å tagge hvem de vil ta med på messen. Premien hentes på standen – slik får du mer publisitet.
Les også: Den ultimate guide; markedsfør deg som utstiller!
5. Aktivitet på standen – Hvorfor skal kunden stoppe ved din stand?
Tiltrekk besøkende med en morsom aktivitet! Kunden kan enten få teste ut produkter eller bli bedre kjent med produktene via produktdemo. Lag en quiz (Kahoot) på standen, konkurranser eller lag et lykkehjul.
Tips: Få de besøkende til å ta bilde på standen og post på sosiale medier (lag egen hastag). Vinneren blir kåret etter messen.
Hent GRATIS BILLETT til Park og anleggsmessen og Kommunalteknikkmessen (27. – 28. november 2024).
6. Godt forberedt og topp motivert stand-personell
Velg kun motiverte og positive medarbeidere på standen. Lik bekledning kan gi god synlighet.
Les også: Velkommen til Park og anleggsmessen og Kommunalteknikkmessen
7. Husk oppfølging av nye kunder etter messen
Oppfølgingen av leads etter messen kan være like viktig som forberedelsene før. Sørg for å ha en måte å føle opp potensielle kunder for å opprettholde interessen.
Tips: De fleste messene har en lead scanner. Ta denne flittig i bruk, slik at du kan spare på alle kontakter under messen.
Konklusjon
For å lykkes på messe må du planlegge. Det å være tidlig ute med markedføringen og fronte din deltagelse, er med på å dra folk til din stand. Har du en stand som viser din profil, som er godt belyst og med aktiviteter som tiltrekker kunder, ja da er du på god vei til å oppnå resultater. Med god opplæring av stand-personell, bygger du også et godt omdømme.
Ta med disse punktene videre i din planlegging for å lykkes med din messedeltagelse. Lykke til!
Hent GRATIS BILLETT til Park og anleggsmessen og Kommunalteknikkmessen (27. – 28. november 2024).