27. -28. NOVEMBER 2024

Hvordan lykkes på messe

En vellykket messe får du med planlegging og en god strategi. Vi har satt opp noen punkter med gode tips som vil bidra til at du lykkes og maksimere dine resultater på messen.

Les videre og få noen gode messetips:

1. Sett deg mål for din messedeltagelse

For å lykkes, er første tips å planlegge messedeltagelsen godt. Definer hva du ønsker å oppnå, om det er å styrke omdømmet, øke salget eller generere leads. 

2. Opprett messebudsjett

Før opp alt av utgifter, som utgifter på stand, markedsføring, personell og annet materiell. 

3. Stand design

Vårt beste tips er å ha en utforming av standen som gjenspeiler bedriftens profil. Sørg for å ha god belysning på standen, at du du har nok plass og at det er ryddig. 

Se også: se våre gode tips fra messedesigner 

4. Markedsfør din deltagelse på messen

Skap oppmerksomhet ved å poste god tid i forveien på sosiale medier. Legg ut at du deltar på messen både på nettsiden og via eposter til dine kunder. Lag gjerne invitasjoner til målgruppen og del dette. Har du butikk, legg invitasjoner synlig! 

Tips: Lag en konkurranse på sosiale medier med en premie. Få publikum til å tagge hvem de vil ta med på messen. Premien hentes på standen – slik får du mer publisitet. 

Les også: Den ultimate guide; markedsfør deg som utstiller!

5. Aktivitet på standen – Hvorfor skal kunden stoppe ved din stand?

Tiltrekk besøkende med en morsom aktivitet! Kunden kan enten få teste ut produkter eller bli bedre kjent med produktene via produktdemo. Lag en quiz (Kahoot) på standen, konkurranser eller lag et lykkehjul. 

Tips: Få de besøkende til å ta bilde på standen og post på sosiale medier (lag egen hastag). Vinneren blir kåret etter messen.

En utstiller som lykkes på messe

6. Godt forberedt og topp motivert stand-personell

Velg kun motiverte og positive medarbeidere på standen. Lik bekledning kan gi god synlighet.

7. Husk oppfølging av nye kunder etter messen

Oppfølgingen av leads etter messen kan være like viktig som forberedelsene før. Sørg for å ha en måte å føle opp potensielle kunder for å opprettholde interessen. 

Tips: De fleste messene har en lead scanner. Ta denne flittig i bruk, slik at du kan spare på alle kontakter under messen. 

Konklusjon

For å lykkes på messe må du planlegge. Det å være tidlig ute med markedføringen og fronte din deltagelse, er med på å dra folk til din stand. Har du en stand som viser din profil, som er godt belyst og med aktiviteter som tiltrekker kunder, ja da er du på god vei til å oppnå resultater. Med god opplæring av stand-personell, bygger du også et godt omdømme. 

Ta med disse punktene videre i din planlegging for å lykkes med din messedeltagelse. Lykke til!

Skaff deg billetter nå!

Hagemessen er Norges største arena for inspirasjon og handel til hage og uterom. Vårens vakreste eventyr finner sted i Lillestrøm  22. – 24. april!

Ønsker du å bli utstiller?

Sammen kan vi posisjonere din virksomhet.

Marit-Sagen-prosjektleder Park og anleggsmessen

Marit Sagen

Prosjektleder for Park- og anleggsmessen

Marit er vår prosjektleder og har jobbet for NOVA Spektrum siden 2006. Hun kjenner bransjen godt og mottar gjerne en henvendelse fra deg.